In ’the war on talent’ is het zaak om de juiste kandidaten te vinden en te overtuigen om juist voor jou te komen werken. Maar éénmaal binnen, is het wellicht nog belangrijker om ervoor te zorgen dat deze high potentials volledig tot hun recht komen, zich veilig en gehoord voelen en ze een vliegende start in de organisatie te geven. Dit draagt bij aan welbevinden in de organisatie, waardoor uitval en verzuim worden voorkomen en de resultaten toenemen.
Onze opdrachtgever vroeg ons een programma samen te stellen waarin 15 nieuwe collega’s de gelegenheid kregen om zichzelf beter te leren kennen en tevens kennis te maken met de andere nieuwkomers. Met een outdoorsetting als metafoor voor de dagelijkse werkomgeving werden vaardigheden als presentatie, communicatie en samenwerken getraind, en tevens de noodzaak gevoeld voor onderling vertrouwen.
Uiteraard is de sfeer waarin dit gebeurd net zo belangrijk voor een gevoel van veiligheid en een betere borging van het traject. Denk aan kampvuur, goed eten en mooie verhalen over de opgedane ervaringen…
Door de zeer snelle groei van het bedrijf, de afgelopen paar jaar, in combinatie met het vele thuiswerken, kenden de meeste medewerkers elkaar bijna uitsluitend van het beeldscherm. Hoewel functioneel en noodzakelijk tijdens de zwaarste momenten van de covid-pandemie, is dit verre van ideaal om te komen tot een hechte samenwerking en teamspirit.
Dit event vond plaats tijdens de laatste lockdownperiode, maar buiten waren de beperkingen relatief licht waardoor ze hier wel bijeen konden komen.
De ochtend stond in het teken van onze ‘Bruggenbouwers‘; hetgeen speciaal is ontwikkeld om in een Expeditie-Robinson setting elkaars vaardigheden en karakter te leren kennen, eventueel m.b.v. programma’s als DISC of Management Drives.
In de middag zocht men zijn eigen grenzen op in ons challengeparcours waarbij via diverse via ferrata’s en touwenparcoursen stalen zenuwen op de proef werden gesteld.